(2 min. leestijd)

Kan je kind nog moeilijk de leerstof onthouden? Komt de stof er niet in, maar heb je wel het gevoel dat er meer inzit? 5 tips om uit te proberen met je kind.

#1. Plaatjes

Bij het onthouden van woordjes, spellingcategorieën en andere typische onthoudsituaties is er vaak 1 groot probleem: het leeft niet in het hoofd van het kind. Een belangrijke manier om leerstof bij kinderen te laten leven is om ze er plaatjes bij te laten bedenken, situaties voor te laten stellen en/of iets te tekenen. Sleutelwoord hierbij? Plaatjes! Bedenk, fantaseer of teken een plaatje bij het te leren onderwerp!

#2. Acroniemen

Deze is ouderwets, maar wordt vaak vergeten of onderschat. Neem de eerste letter van elk woord dat geleerd moet worden en maak een nieuw woord. Dit mag een onzinwoord zijn. Maak het gek! Het mag! Beweeg erbij, maak een liedje of verzin er een gek beest bij dat bij het acroniem hoort. Veel S.T.E.R.K.T.E* ermee!

*= (Slim en Trots Een Resultaat Krachtig Terug Ervaren!)

#3. Belangrijk maken

Belangrijk maken is zo belangrijk 😉, want tja: waarom leer je dit nu eigenlijk? Bespreek het waarom met je kind! Ieder mens is mijns inziens van nature leergierig. Soms raakt dat nieuwsgierige verstopt onder een laagje frustratie, onkunde of gebrek aan inzicht in het waarom. Werk daarmee! Nieuwe dingen leren is leuk, maar soms moet je weer even je vizier op scherp stellen. Dat geldt ook voor kinderen.

#4. Kennisboom

Nieuwe dingen leren doe je door je boom van kennis en vaardigheden te laten groeien. Soms is er voor het kind geen tak om de kennis aan vast te maken. Veel onderwijs vindt namelijk nog plaats zonder (persoonlijke) context. Onze tip? Bied je kind gewoon thuis die context en inspiratie aan. Zoek een filmpje op YouTube op, ga op een relevante excursie of pak de atlas erbij. Zo breid je de kennisboom uit door nieuwe takken te maken of bestaande takken uit te breiden met de nieuw te leren kennis.

#5. Stapel Sinterklaascadeautjes

Nieuwe paadjes in de hersenen ontstaan bij het ene kind heel snel en het andere kind heeft meer herhaling nodig. Voor iedereen geldt echter: doe niet alles in een keer. Slijp het in. Leer je kind een degelijke werkwijze waar het de rest van zijn leven iets aan heeft. Zo kun je het verhaal vertellen over de enorme stapel Sinterklaascadeautjes en dat vergelijken met het leren van je kind.

Kun je in een keer alles uitpakken? Nee, dat gaat cadeautje voor cadeautje. Zo werkt dat ook met leren. Als je op een dag 70 minuten leert is de kans groot dat het geleerde zo weer is verdwenen. Leer je 7×10 minuten dan doet het èn niet zoveel pijn èn de kennis beklijft op de lange termijn veel beter.

 

Wil je dat je kind snapt waarom het leert?

Wil je dat je kind een werkwijze leert waar het de rest van zijn of haar leven profijt van heeft?

Behoefte aan kwalitatief onderwijs dat het leren gebruikt om persoonlijke groei en resultaten te bewerkstelligen?

Schrijf je direct in!