(3,5 min leestijd)

Mijn hele leven heb ik al een AD(H) D brein. Het vliegt soms op hol, schiet alle kanten op en heeft een hoop moeten leren. Ben ik ziek? Nee! Sommige mensen twijfelen zelfs aan het bestaan van AD(H)D. Bestaat het wel? Who cares! Dit is wie ik ben. Ik heb talenten en valkuilen. Net als iedereen. Vandaar dat ik dit schrijf. Ik deel graag mijn ervaring en adviezen aan de ouders van nu. Als docent heb ik regelmatig te maken met (ouders van) zogenaamde “drukke”, “vervelende”, “ongeconcentreerde” en “explosieve” kinderen. Ik heb zeker niet de waarheid in pacht, maar hoop wel bepaalde belangrijke punten te kunnen maken uit eigen ervaring. Misschien helpt het je.

#1: POWERRRRRR

Er is geen probleem. Echt niet. Wellicht is je kind snel afgeleid, heeft het moeite met emotieregulatie, is het een druk of explosief kind. Dat kan. Maar het wordt pas een probleem als jij en de omgeving er zo tegenaan gaan kijken. Dat het soms lastig op school is, heeft meer met het schoolsysteem te maken. Dat is zo ontworpen om het standaard type kind door de machine heen te drukken. Jouw kind past wellicht niet perfect in de standaard mal. Jouw kind is anders en heeft andere behoeften. Prima, maar er is geen probleem. STERKER NOG: zie het als een talent! Denk aan: creatief, spontaan, energiek, het wordt nooit saai, open, gedreven en ga zo maar door. Kijk dus naar je eigen houding als ouder: zie je het misschien toch als een probleem? Think again!

 

 

#2: Beïnvloed de machine

De maatschappij, de scholen, de docenten, trainers, de kinderen om jouw kind heen: niet iedereen begrijpt zomaar het gedrag. Het zou fijn zijn als “niet normaal” de norm zou worden, maar dat is nu helaas niet zo. De machine draait door, maar wellicht kunnen we met zijn alleen de machine een klein beetje beïnvloeden. Bereid met je kind een presentatie voor of schrijf een werkstuk met je kind over het onderwerp. Gooi het naar buiten! Wees trots op je talenten en blijf niet hangen in je labeltje. Zo leert de buitenwereld je kind ook begrijpen. Buig het om naar een kracht. Bovendien is het fijn als anderen (klasgenootjes, docenten, wie dan ook) weten wat jouw kind nodig heeft!

#3: belangrijke skills

Zeker voor het jongere kind (tot en met groep 8) is het belangrijk om een aantal basisvaardigheden aangereikt te krijgen. Het hangt natuurlijk volledig van je kind af in hoeverre dit nodig is. Geef als ouder in ieder geval altijd het goede voorbeeld! Een kind leert meer van jouw gedrag dan dat jij hem vertelt hoe het nu eigenlijk hoort. Schreeuw je uit frustratie? Verwacht maar niet dat je kind het begrijpt, laat staan overneemt, als je hem probeert uit te leggen niet brutaal te zijn of te schreeuwen. Samen een skill leren/afspreken, zoals “ik-taal”, is een goed idee. Met IK-taal hou je het bij jezelf. “Ik heb er last van als je schreeuwt.” In plaats van “schreeuw niet zo”, maakt een groot verschil. Andere skills als het ontwikkelen van een growth mindset en essentiële leervaardigheden zijn ook belangrijke basisvaardigheden voor het kind dat niet in het standaard puzzeltje past.

#4: Medicatie kan, maar…

Zelf heb ik alle ADHD medicatie geprobeerd die er is. Ik zou het op basis daarvan niet aanraden, maar ik kan me ook voorstellen dat er situaties zijn waarin het nodig is. Als middel tot een bepaald doel. Denk aan het behalen van een diploma dat anders echt niet zou lukken. Op zo’n moment kan het een geschikt middel zijn. Soms is het ook echt nodig om een situatie haalbaar te laten zijn. Wat mij betreft kies je als persoon echter altijd de route van in je eigen kracht komen te staan. Het drastisch verminderen van suikers en koolhydraten, het nemen van supplementen die het proces ondersteunen, mindfulness of de Wim Hof Methode. Er is een eindeloze lijst aan middelen om daadwerkelijk te ontdekken dat je op eigen kracht en vanuit je eigen talenten in de wereld mag staan zoals je bent.

#5: Ga toch weg!

Sport is belangrijk. Voor iedereen, maar vooral voor de gemiddelde AD(H)D’er. Een sport of hobby kan een heerlijke hyperfocus opleveren waar het kind helemaal zijn of haar ei in kwijt kan. De iPad is ook wel even leuk, maar bewegen en er op uit is de basis. De omgeving is voor het functioneren van een ADHD’er van enorme invloed. Beperk schermtijd en breidt uit op beweging, activiteiten en nieuwe dingen proberen. Muziek, dansen, iets creatiefs met de handen, spring in een ijsbad, gooi met gewichten in het rond.. het maakt niet uit! En inderdaad: ga toch weg! Soms is de rust van de natuur een welkome afwisseling voor het snel geprikkelde kind. Een switch van omgeving kan enorm goed doen en acute rust en ontspanning brengen.

Wil je ook dat je kind leert om bezig gaat om als persoon te groeien? In onze bijles werken we met individueel aandacht aan persoonlijke groei, focus en leervaardigheden van jouw kind.Schrijf je nu in voor bijles, mindfulness, Wim Hof Methode ouder-kind workshop of kindercoaching!

Inschrijven